Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Backstage blog - Potlesk vestoje pro Davida Kollera

Musel jsem si nechat pár dní odstup. I kdybych si jej však nenechal, asi bych nepsal dnes jinak. Na koncert Davida Kollera Unplugged jsem se těšil. Kdykoli je to možné, rád se zajedu podívat jak se to má správně dělat. V Čechách moc příležitostí nemám, ale nějaké pořád jsou. David je můj hudební hrdina už od puberty. Když nehrál v Praze, zajel jsem si třeba i do Litoměřic a zažil skvělý koncert v příjemném kulturáčku, nebo na Dny města Kladna.

Těšil jsem se na koncert v Hybernii. Sledoval jsem stránky. V divadle nás lehce zmátlo, že na vstupence stálo přízemí, ale musel jsem do 2.patra :). Sedačky byly naštěstí sklápěcí, takže se dalo projít na sedátka...

Táááák. Zvoneček oznámil, že už to asi přijde a poslední dosedávající opozdilci se prodírali na svá místa. Přibližně ve 20.09 nastoupila kapela. Ze začátku mi přišlo, jakoby se kluci rytmicky "hledali" než se na sebe napojili jako mašina. Za to pravděpodobně mohlo počáteční vychytávání odposlechů takže se to brzy vyladilo. David nevsadil na jistoty a neotevřel klasicky peckou "Chci zas' v Tobě spát". Naopak. Začala hudební plejáda z jeho sólovek se skvěle propracovanými aranžemi. Trochu jsem se toho obával aby to lidi dobře přijali. Moje zkušenost je taková, že lidé chtějí nostalgii. Ale Koller není stín či fragment Lucie. Je to kreativní a progresivní muzikant a jako takový se předvedl v nejlepším světle právě v Hybernii.

Na pecky "Začnu s Tebou" "Ty a já" a další, publikum reagovalo aplausem, očividně je tedy znalo. Jasně, zařadil i něco od Lucie, taky proč ne? Jasně, publikum to zvedlo... Můj milovaný hudební otec Paul McCartney také hraje vedle sólovek i některé věci od Beatles - proč ne? On je totiž napsal, jsou jeho! A od té doby napsal i stovky jiných skvělých věcí. Klavírista Michal Nejtek předváděl skvělou hru a Marta Minárik s Michalem Pelantem a zbytkem kapely skvěle sekundovali... Trochu jsem se obával i té originality a progrese Davidových skladeb. Ve spoustě věcí jsou muzikantské bonbonky, které ocení především muzikanti - liché takty, neotřelé harmonické postupy, mnohdy jinorodě postavená schémata skladeb. Ale naštěstí vše fungovalo báječně a stravitelně a diváka vůbec nerozhodily občasné přechody z 4/4 taktů na 6/8, či vložené části na 9 třetin (jako v refrénu starší "Terezy"od Lucie)...

Pecky z první sólovky z roku 1993, to byla příjemná nostalgie a ukázka, že skvělý materiál je prostě skvělý materiál - ani jsem nevěděl, že "Na mě zapomeň" bylo o stalkingu :)... Nové věci se prosazovaly také pěkně a akustická úprava jim slušela. Davidovy songy mají básnického ducha, který v jemnější akustické verzi příjemně vynikl. Nutné je pochválit i design, osvětlení scény a příjemný, čistý zvuk. Zvukař s ušima, který ví, že je tam on pro kapelu, ne kapela pro něj, je v Čechách občas trochu nadstandartní věc.

Co je samosebou jasné, ale je to třeba často zmínit, je Davidův projev. Pro mě je to jeden z největších českých muzikantů a to evropské úrovně. Má totiž mimojiné i tu potřebnou originalitu. Prostě řekne "čau" a hned víte, že je to Koller. Jeho barva a frázování je unikátní a každou skladbu ozdobí. Nevšímal bych si i případné nepřesnosti, ale tady nebylo čeho. David byl skvěle intonačně přesný a čistý... Artikulace, intonace, frázování - velká a zřejmě nedostižná škola pro dnešní "takymuzikanty". A především výraz na jedničku s hvězdičkou... Jde po textu, ví o čem zpívá, hraje si se slovy, no paráda... Hravostí koncertu mi to připomnělo Stinga se symfonií. Ne stylově, ale právě tou "hravostí" a neotřelostí přístupu. Sting totiž dělá poměrně složitou hudbu s muzikantskými veletočemi a fórky, ale tak, že je to pro lidi stravitelné. A u každé věci je jeho jasný rukopis. A já se v tomto případě toho příměru nebojím.

Jediný šrámeček z koncertu mi udělil páreček nevycválaných slepic co seděl na řadýlku vlevo úplně nahoře... V začátku koncertu absolutně ignorovaly, kde jsou a o něčem se dohadovaly. A protože na koncertě vládla mimořádná přátelská symbióza, tak je umravnilo hned několik lidí. A ještě jsem od nich zaslechl přezíravé:"Hele, hoďte se do klidu". Napadla mě ta bezmoc, co se dá dělat? Je to jeden z důvodů proč téměř nechodím do kina, a málo na koncerty. Já si nekupuji lístek na to, aby mě nějaké dvě vysloužilé čůzy - promiňte všechny krásné dámy co to čtete - ale tohle byl ten případ - do toho kecaly... Jsem proti násilí na ženách, či všeobecně osob, co mají pohlaví:žena alespoň v rodných listech, ale tady jsem chvíli viděl rudě... Vzpomínám s nostalgií na doby, kdy se nelezlo divákovi do zadku a když jste v kině žvanili, vzápětí jste na sobě cítili paprsky buřtové baterie jakožto varování, že budete vyvedeni... Kde jsou pořadatelé či ochranky? Zavedl bych takovou věc. Ale, pojďme zkusit tohle - když bude někdo na koncertech rušit, VYFOŤMĚ HO a pak ho umístíme na stránky interpreta či facebookový profil. Fanoušci, které rušil, si ho zapamatují a třeba se někdy najde i někdo, kdo nemá zábrany a ohledy ve "fyzickém umravňování". Nebo se jeho fotka dá pořadatelům u vchodu se zákazem vstupu. Představoval jsem si i humánnější nápad-omotat jim pusu kolem dokola muzikantskou gaffou a do konce koncertu je zavřít na záchodě... Ale to jsem hodně odbočil-rychle zpět k Davidovi & boys...

"Náštěvnice" se umírnily a my si naštěstí mohli vychutnat koncert. Davidovy narážky před "jamajskou" verzí písně "Oheň", která je hymnou revoluce (asi nepřekvapí, že text napsal právě on), ale dnes po deziluzi jen takovou náplastí, protože text v Čechách už dávno neplatí, byly na místě. Ani tak ne kvůli volbě prezidenta, ale spíše symbolice porevolučního vývoje. Protože slogan "Už se nechcem' nikdy vracet" zatím není vlastní tolika lidem kolika by bylo třeba... Snad někdy... Hudební hádanky byly skvělé, některé do latiny hozené jen ukázaly, že dobrý materiál lze obléknout to hávu různorodých žánrů a bude to stále super.

Bylo jasné, že dojde na přídavek. Jenže, JAK si ho lidé vytleskali! To byla nefalšovaná "Standing ovation" - ne ta vynucená nebo, že vstanete protože se to čeká, nebo protože nevidíte přes někoho, kdo vstal před vámi... Tahle byla poctivá. Měl jsem nutkání vytahnout foťák a zvé 29. řady to zvěčnit. Škoda, že jsem to neudělal, ale snad se někdo najde, kdo to nafotil. Opravdu silný okamžik. Zařazení "Ameriky" propojené s "Černými anděly" sedlo jak zadnice na hrnec. Při druhém přídavku došlo na "Chci zas' v Tobě spát" v článcích často MYLNĚ označovanou jako skladbu Lucie!!! Nikoliv. My zasvěcení víme, že je to píseň od Oskara Petra z Davidovy sólovky 1993 - jeho sólový megahit. Davida také mnohdy někdo označoval za egoistu na úkor kapely. No, já naopak slyšel, že jeden z prvních hitů Lucie "Šrouby do hlavy" - napsal a natočil tandem Petr a Pavel Ormové a byl určený pro sólového Kollera předtím než z Lucie odešel Michal Penk a že David prostě píseň přenechal jako svůj první vklad pod značku Lucie, aby se kluci "odrazili"... To mi nepřipadá nijak egoistické... Nerad bych šířil drby, ale tady mi to prostě sedí...

Jednoduše shrnuto: Ano, psalo se, že songy Lucie fungovaly nejlépe-to je velmi krátkozraké. Ano je to nostalgie. Ale co je však nejpodstatnější napsat - Koller Lucii nepotřebuje. Nechápejte to špatně - jsem fandou Lucie a jejich comeback mě těší. Ale mrzí mě leckdy krátkozraké, populistické či prvoplánové přehlížení či spíše nedoceňování sólového Davida na úkor megaslavné skupiny. Že i kdyby se přetrhl, kdosi stále řekne:"Jó, ale kdyby to byla Lucie"... To je blbost. To ale známe světové hudební historie. Lucie je prostě slavná etapa a comeback bude super. Ale David je naprosto originální soběstačný umělec, který nepotřebuje těžit z "prověřeného", vůbec se nebojí experimentovat, vždycky měl "koule" na to říkat si co si myslí a brát se za věci, které považuje za důležité. Pro mě vedle skvělého muzikanta i skvělá osobnost a široko daleko velká jednička. Dlouhodobě se netajím sympatiemi k jeho osobě a práci a kdo čte mé příspěvky, či mě zná, ví, že na příští desku chci za kmotra právě Davida a věřím, že to vyjde. Po Petrovi Jandovi a Peteru Freestonovi je to věřím naprosto adekvátní. Deska má vyjít příští rok na jaře, tak uvidíme...

Spolupráce s Michalem Pekárkem a jeho portálem Click Music, který se snaží vybudovat fungující internetový prodej alb (je tam mimochodem i to mé :)) a jejich společný nápad se stahovacími kódy (který jsem také realizoval v obdobném provedení už před časem) jen ukazuje, že jim to myslí a že jdou s dobou a že David rád podpoří dobrou věc. Oblíbená historka o tom, jak poslal do háje chytráky z Universal Music, kteří mu chtěli vysvětlovat kdy má být sloka, kde refrén a co všechno má zkrátit aby to byla komerce - se mezi muzikanty traduje a v dnešní době kdy jdou díkybohu díky technologiím a sociálním sítím tihle prostředníci-příživníci do háje, je skvělé že je to zase David, který ukazuje směr. A je skvělé, že se z jeho sólovek stávají hity i přes absolutní ignoranci většiny bolševicko-kapitalistických rádií. I to se mi líbí. Rebel jak má být v každé době. Doba se mění. V lecčems bohužel, ale v tomhle díkybohu. A David Koller je stále stejný-díkybohu, či spíše...lepší a lepší.

Jak jsem psal v jiném příspěvku:" Děkujeme za to, že některé z věcí našeho starého dobrého poctivého hudebního světa stále existují..."...Stále je ke komu vzhlížet a mít své hrdiny i v téhle miniloužičce kdesi v Evropě... A stále je někdo, kdo lidem ukáže jak se to má poctivě, upřímně a správně dělat...

Autor: Jan Vytásek | středa 27.3.2013 19:00 | karma článku: 8,52 | přečteno: 436x
  • Další články autora

Jan Vytásek

Nenechme se opít rohlíkem. Máme na víc!

Úvodem prosím za prominutí za jeden velmi, velmi vyjímečný, politicky zabarvený post, protože já chci lidi především bavit a těšit. Ale nelze jinak a jistě pochopíte proč. Jde nám nyní jako zemi o hodně. Tak vyjímečně.

7.10.2021 v 14:55 | Karma: 5,18 | Přečteno: 152x | Diskuse| Politika

Jan Vytásek

Dan Bárta & Alice, hotel International, 2.9.2021

Měl to být původně jen facebookový poříspěvek s ulovenou fotkou mého oblíbeného Dana Bárty a podtitulkem "konečně zase s Mistrem"... Původně...

6.9.2021 v 14:00 | Karma: 5,17 | Přečteno: 186x | Kultura

Jan Vytásek

Dnes slaví Moniky. Pošlete jim píseň...

Jméno Monika, z řečtině "monos" jako sama, jediná či jedinečná, latinsky "monere" - poradit, rádkyně a z féničtiny jako "bohyně". I Leonardo DaVinci od jehož smrti uplynulo nedávno 500 let měl svojí Monu Lisu. Zkrátka Lady M...

21.5.2019 v 15:44 | Karma: 6,99 | Přečteno: 241x | Diskuse| Kultura

Jan Vytásek

Dnes slaví Veroniky. Znáte nějakou?

Jméno prý pochází z řečtiny a jeho volný překlad zní "nést vítězství". Druhý význam říká "vere iconica" (pravý obraz). A v textu mého alba "Ženský kalendář" se o ní zpívá toto. Pasuje to na některou, co znáte? Pošlete jí song!

7.2.2018 v 9:44 | Karma: 7,58 | Přečteno: 374x | Diskuse| Kultura

Jan Vytásek

Píseň o ztrácení (a nalézání) na prvního Máje

Obejměte ty co máte. Právě dnes je na to zvláště vhodný den. Pokud někoho máte, představte si jaké by to bylo, kdyby tu pro Vás už nechtěl být a slova téhle písně byla ta Vaše...

1.5.2016 v 10:00 | Karma: 7,61 | Přečteno: 150x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 566x
Zpěvák, skladatel, muzikant, někdejší recepční či soukromý řidič "sociální" pracovnice, muž mnoha povolání, filosof, spisovatel, blogger, motorkář, snílek na cestách a na cestě za poznáváním, zážitky a příběhy...

Seznam rubrik