Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Anabáze "Sorry, dneska to nestíhám. Co příští týden?"

Nevěřili byste, kolik v podstatě negativních emocí tahle věta dovede vyvolat. Ač v různých lehkých obměnách, slýchám jí poslední dva měsíce tak neobyčejně často. V lepším případě. Pojem "ústní dohoda" se stal bájným jednorožcem, něco, co by se-jak se zdá-v duchu "moderního trendu" - snad ani apriori nemělo dodržet...

Začalo to lehkou kontroverzí s mým otcem, se kterým jsem měl upravovat strop u mě v bytě. Tak jsem se rozhodl, že raději někoho najmu-někoho cizího, pro něhož je to denní chleba, někoho, s kým to bude pouze obchodní komunikace a obchodní vztah. Protože z podstaty chci být pokud možno nezávislý a "nepotřebovat" resp. nebýt závislý na ostatních lidech, dělám si doma většinu věcí prací, kutilství, zedničiny... prostě všeho okolo sám, nebo se na nich alespoň podílím. Momentálně mě ale nedostatek času spojený s nechutí - rozumějte, raději pojedu hrát s kapelou na placené hraní, než abych se vrtal v maltě, to je pochopitelné. Tedy, normálně bych se vrtal, ale teď momentálně hodně hrajeme a já fakt nemám chuť žrát prach a klepat si omítku z vlasů, kalhot a slipů... Raději to zaplatím. Také u toho nechci pořád asistovat, dělat sprintera v běhu pro různá nářadí, poslouchat co mám či nemám, jaký bych měl, či býval mohl být kdyby mě vychovával otec a ne matka a dělat podrždráta a nudit se čekáním co bude, protože respektuji, že stavbě by měl být vždy jen jeden vedoucí, který určuje plán a má vizi o posloupnosti úkonů.

Objednal jsem si tedy stavaře. Protože čas kvapí a já mám termín do 14.9. kdy to má být hotové, začal jsem v srpnu. Dělník přislíbil účast, že zavolá kolegu a o víkendu. Vystěhoval jsem místnost, byt proměnil ve válečnou zónu, rozpojil všechny běžně používané a nutné věci pro denní chod. Protože to zrovna bylo během téměř každodenního hraní, což znamená odjezdy ve 3 odpoledne a návraty ve 3 v noci, čas na vystěhování a zakrývání se hledal těžko, o chuti nemluvě. Přivstal jsem si tedy, přítelkyni odeslal k rodičům, rozebral postel a odjel na hraní, kde mi zazvonil telefon, kde mi prostředníci sdělili, že dělník dorazí až příští týden! Znamenalo to buďto opět "zabydlet" pokoj, nebo žít týden ve válečné zóně a v bordelu. B je správně. Ať zima či ne, spal jsem venku ve svém altánku. Od pátku do středy, kdy mi zase prostředník sdělil, že ani tento víkend dělník- jakýsi pan Zajíček - vzal do zaječích a opět nepřijde. Prý rodinné problémy. Rezignoval jsem a složil si alespoň postel-venku byla fakt zima-a po pěti dnech se slušně vyspal, což s mojí náladou provedlo zázraky a matně jsem zase ucítil vzdáleně něco jako chuť do života.

To se dalo ještě pochopit. Ale vrchol dobytkárny následoval. Druhá fáze, telefon, další dělník. Zdroj-matčina kamarádka. Slušná reference, prý profík. Přišel týpek asi mého věku se slovy "nic není problém", mluvil k věci, žádné ty kecy okolo jako:"Jó pane, to je starej barák to nebude lehký...to nebude lehký...". Ne. Konstruktivní věci. Dohoda:"O víkendu to nestihnu, v pondělí přijdu s kamarádem statikem, do e-mailu Vám pošlu kalkulaci a v úterý to vybouráme a do čtvrtka by to mělo být hotové". V pondělí mě proto překvapila žádná známka o zprávě v mailu. V úterý nikdo nedorazil. Já už v pozoru, připravený opět zakrývat plachtou a podobně... Nic. Následovalo několik telefonů z mé strany-ani jeden se nedočkal přijetí (a to si mi při osobním hovoru stěžoval, jak musí zvedat všechny telefony...). Na hovory z telefonu od matky nereagoval a pouze jednou odepsal sms, že je na jednání. Ani si nepamatuji jméno-Makičuk, nebo tak nějak? Chlapík s kudrnatými černými vlasy a větším nosem. Dodnes o něm nemám-dnes už naštěstí pro mě i pro něj-žádné zprávy...

Vyplývá z toho jediné. Asi jsem z jiného světa, ale mám za to, že:

1) když se s někým dohodnu, že v daný den někam přijdu, tak pokud z opravdu závažného důvodu několik dnů předem nezavolám a nedohodnu si případné přesunutí, je jasné a počítá se s tím, že tam přijdu

2) když už nedodržím dohodu a někam nepřijdu, zavolám, omluvím se vysvětlím

3) když mi člověk, který počítal s tím, že jedná se seriózním člověkem a ne vychytralým hovadem bez vychování, volá, aby zjistil, jak se věci mají-telefon mu zvednu a projevím alespoň minimální smítko slušnosti-už jen proto, abych ho ujistil, že jsem si buďto dělal srandu, nebo se zmýlil, nebo proto, že to z nějakého důvodu dělat nebudu...

Tyto 3 body se pro většinu lidí z "byznysu" ať už stavebního či hudebního, které potkávám stávají cizím jazykem, archaismem.

Z dalšího zdroje stavař číslo tři. Lehce upovídaný chlapík ve mně zpočátku nebudil žádné emoce, protože řeči o tom, jak to udělat jsem už slyšel. Nicméně, v pondělí přišel, v úterý i ve středu také a podle všeho to zatím vypadá, že je to profík. Práce spěje kupředu, ví o čem mluví a co říká, to dělá... Taková exotika... Mimochodem, jakýsi pan Neuman :)...

Na včerejší cvičení s partou, se kterou si chodím protahovat tělo, přišli 4 lidi-ze zbylých se omluvili se asi dva... Trenér z toho byl fakt smutný a dnes psal, že klub rozpouští...Snad to ještě dopadne.

Ve 12 píšu do studia:"Připomínám se na dnešní dohodnuté (týden předem dohodnuté) natáčení". Kontrolou telefonu najdu sms:"Dnes to nestíhám, co po víkendu?"...

Volám kamarádovi zvukařovi-měli jsme se dnes sejít. Zvedá telefon a omlouvá se:"Já jsem asi na něco zapomněl viď, mám takovej špatnej pocit v podvědomí vzadu v mozku nějakou upomínku... No hele, dneska už to mám nabitý, do pátku taky, co příští týden?"

Můj lehce nahořklý smích s pachutí zoufalství a bláznovství ho zarazí... Vysvětluji mu v kostce sled událostí. Omlouvá se. Naštěstí jistě vím, je to ten případ, kdy jde o solidního chlapíka, který fakt "jen" zapomněl a jde o laskavost mně-ne o kšeft, proto promíjím a smějeme se oba... V pondělí to napravuje.

Napadá mě, co kdybych na sjednané vystoupení nedorazil, nebral telefony a pak přijel třeba o dva dny později a se samozřejmostí si začal připravovat věci jakoby nic, jak by na mě asi koukali? V čem je to jiné? Co taxikář, který by dorazil vyzvednout klienta druhý den?

Je to vážně v Čechách tak zlé? Dívíte se, že se lidé nemají rádi? Proč asi? Solidní jednání je totiž něco jako šafrán, nadstandart a člověk by se měl držet ve svém ghettu, ve svých kruzích prověřených lidí, protože-ač se to zdá nemyslitelné-dohody nemusí platit a doba je taková, že by měl člověk na každý rozhovor chodit s právníkem, nebo podepisovat smlouvy, které jsou při stavu českého soudnictví stejně téměř zbytečné, pokud pro Vás nejsou vleklé a nákladně spory oblíbenou kratochvílí či sportem... Řešení jistě jsou, i výchovná řešení jistě jsou... Ale jsou lehce "krajní"... Že je tolik firem a řemeslníků v krachu? Nedivím se. Spíše mě udivuje jak s tímhle přístupem mohou vůbec prosperovat...

Ptám se tedy:"Jsme na tom fakt tak špatně, že podání ruky, dohoda či spolehlivost a dané slovo je pouhý pojem z knih minulých století, archaismus z časů rytířů a mušketýrů?

No, držme si palce.

Ale teď k odlehčení: Nedávno jsme měli schůzku s režisérem chystaného videoklipu a kolegou z kapely Zatliánim-tedy tvůrčí tým. Stanoveno na 13.00. Ve 13.05 omluvná sms o zpoždění. Ve 13.15 jsme se sešli. Schůzka byla plodná. Takhle by to mělo být ne? ...Ale je to asi o těch prověřených "kruzích"...

Drsná zkušenost se stavaři, ale naštěstí to dopadlo dobře a už se to vyvíjí...

A co Vy, potřebujete řemeslníka? Přeji Vám, ať přeskočíte první dvě varianty a máte rovnou štěstí na člověka se slušným jednáním... Hezký den.

Autor: Jan Vytásek | středa 11.9.2013 18:12 | karma článku: 9,00 | přečteno: 338x
  • Další články autora

Jan Vytásek

Nenechme se opít rohlíkem. Máme na víc!

Úvodem prosím za prominutí za jeden velmi, velmi vyjímečný, politicky zabarvený post, protože já chci lidi především bavit a těšit. Ale nelze jinak a jistě pochopíte proč. Jde nám nyní jako zemi o hodně. Tak vyjímečně.

7.10.2021 v 14:55 | Karma: 5,18 | Přečteno: 152x | Diskuse| Politika

Jan Vytásek

Dan Bárta & Alice, hotel International, 2.9.2021

Měl to být původně jen facebookový poříspěvek s ulovenou fotkou mého oblíbeného Dana Bárty a podtitulkem "konečně zase s Mistrem"... Původně...

6.9.2021 v 14:00 | Karma: 5,17 | Přečteno: 186x | Kultura

Jan Vytásek

Dnes slaví Moniky. Pošlete jim píseň...

Jméno Monika, z řečtině "monos" jako sama, jediná či jedinečná, latinsky "monere" - poradit, rádkyně a z féničtiny jako "bohyně". I Leonardo DaVinci od jehož smrti uplynulo nedávno 500 let měl svojí Monu Lisu. Zkrátka Lady M...

21.5.2019 v 15:44 | Karma: 6,99 | Přečteno: 241x | Diskuse| Kultura

Jan Vytásek

Dnes slaví Veroniky. Znáte nějakou?

Jméno prý pochází z řečtiny a jeho volný překlad zní "nést vítězství". Druhý význam říká "vere iconica" (pravý obraz). A v textu mého alba "Ženský kalendář" se o ní zpívá toto. Pasuje to na některou, co znáte? Pošlete jí song!

7.2.2018 v 9:44 | Karma: 7,58 | Přečteno: 374x | Diskuse| Kultura

Jan Vytásek

Píseň o ztrácení (a nalézání) na prvního Máje

Obejměte ty co máte. Právě dnes je na to zvláště vhodný den. Pokud někoho máte, představte si jaké by to bylo, kdyby tu pro Vás už nechtěl být a slova téhle písně byla ta Vaše...

1.5.2016 v 10:00 | Karma: 7,61 | Přečteno: 150x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

EU přísněji zakročí proti praní špinavých peněz, vzniká nový kontrolní úřad

24. dubna 2024  19:17

Europoslanci schválili přísnější pravidla boje proti praní špinavých peněz a proti financování...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

VIDEO: Polská romantika na palubě letadla. Pilot požádal letušku o ruku

24. dubna 2024  18:17

O pořádnou dávku romantiky se postaral polský pilot, který požádal o ruku svou přítelkyni letušku...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:46

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 566x
Zpěvák, skladatel, muzikant, někdejší recepční či soukromý řidič "sociální" pracovnice, muž mnoha povolání, filosof, spisovatel, blogger, motorkář, snílek na cestách a na cestě za poznáváním, zážitky a příběhy...

Seznam rubrik